رسام، نیاز آینده کسب و کار
رسامرسامرسام
سهروردی شمالی، خیابان هویزه شرقی، پلاک ۴۰
info@rasamerp.com
021-88763184
رسامرسامرسام

تفاوت مدیریت نقدینگی و مدیریت خزانه داری

تفاوت مدیریت نقدینگی و مدیریت خزانه داری
  • مدیریت نقدینگی و مدیریت خزانه دو اصطلاحی هستند که اغلب به جای یکدیگر استفاده می شوند، اما در واقع به دو چیز متفاوت اشاره می کنند. مدیریت نقدینگی زیرمجموعه مدیریت خزانه داری است و آنها برای بهینه سازی نقدینگی و عملکرد مالی شرکت با یکدیگر همکاری می کنند. تفاوت اصلی بین مدیریت نقدینگی و مدیریت خزانه در این است که مدیریت نقدینگی بر نیازهای کوتاه مدت و در حالی که مدیریت خزانه بر نیازهای بلندمدت یک شرکت تمرکز می کند. مدیریت نقدینگی به این معنی است که اطمینان حاصل شود که پول نقد کافی برای پوشش هزینه های کوتاه مدت خود دارید، در حالی که مدیریت خزانه داری بر برنامه ریزی مالی بلندمدت و استراتژی های سرمایه گذاری متمرکز است. درک تفاوت بین این دو فرآیند، کلیدی برای نظم بخشیدن به امور مالی کسب و کار است. هم مدیریت نقدینگی و هم مدیریت خزانه داری برای آینده مالی سالم برای تجارت شما مهم هستند.

    تفاوت مدیریت نقدینگی و مدیریت خزانه داری

    مدیریت نقدینگی چیست؟

    مدیریت نقدینگی فرآیند حصول اطمینان از اینکه یک کسب و کار دارای پول نقد کافی برای انجام تعهدات کوتاه مدت خود است. این معمولاً شامل حفظ حداقل سطح پول نقد در بانک و همچنین دسترسی به خطوط اعتباری یا سایر منابع مالی است که در مواقع اضطراری می توان از آنها استفاده کرد. مدیریت نقدینگی برای مشاغل در هر اندازه مهم است، اما می تواند به ویژه برای کسب و کارهای کوچک که ممکن است سطح ذخایر مشابهی با شرکت های بزرگتر نداشته باشند، حیاتی باشد. یک کسب‌وکار با مدیریت فعال نقدینگی، می‌تواند خطر عدم انجام تعهدات یا انجام اقدامات ضربتی به منظور ادامه حیات شرکت به حداقل برساند.

    مطلب مرتبط : منظور از جریان مدیریت نقدینگی چیست ؟

    تفاوت مدیریت نقدینگی و مدیریت خزانه داری

    مدیریت خزانه داری چیست؟

    مدیریت خزانه داری فرآیند مدیریت سرمایه مالی یک سازمان از جمله نقدینگی، جریان نقدی و سرمایه گذاری آن است. مدیریت خزانه داری به مدیریت تصمیمات در مقیاس بزرگتر یک شرکت مربوط به امور مالی، مانند افزایش سرمایه، سرمایه گذاری نقدینگی مازاد، پوشش ریسک های مالی و حفظ روابط خوب با بانک ها و سایر موسسات مالی مربوط می شود. مدیران خزانه داری مسئول اطمینان از وجود پول نقد کافی برای انجام تعهدات کوتاه مدت و سرمایه گذاری هر گونه وجه نقد اضافی به منظور به حداکثر رساندن بازده در سازمان است.

    مدیریت خزانه داری همچنین شامل مدیریت بدهی سازمان، از جمله صدور بدهی جدید و تامین مالی مجدد بدهی های موجود است. علاوه بر این، مدیران خزانه داری باید تغییرات نرخ بهره و ارزش ارز را به منظور به حداقل رساندن ریسک سازمان نظارت کنند. با مدیریت دقیق سرمایه مالی سازمان، مدیران خزانه می توانند مزیت رقابتی قابل توجهی ایجاد کنند.

    مطلب مرتبط : رسام ERP یکی از بهترین ماژول های نرم افزاری مدیریت نقدینگی بومی شده.

    تفاوت مدیریت نقدینگی و مدیریت خزانه داری

    ترکیب مدیریت نقدینگی و مدیریت خزانه

    هم مدیریت نقدینگی و هم مدیریت خزانه برای سلامت و ثبات مالی یک شرکت ضروری هستند. آنها نیاز به هماهنگی و همکاری بین توابع و مناطق مختلف در شرکت و همچنین با شرکای خارجی مانند بانک ها و سرمایه گذاران دارند. با ترکیب مدیریت نقدینگی و مدیریت خزانه، یک شرکت می تواند به کارایی، انعطاف پذیری بیشتری در عملیات مالی خود دست یابد.

    • برخی از مزایای ترکیب مدیریت نقدینگی و مدیریت خزانه داری عبارتند از:
    • کاهش نیاز به انجام تبدیل ارزهای فیزیکی برای پوشش کسری بودجه
    • کاهش نیاز به انجام مبادلات مکرر
    • استخراج نقدینگی راکد
    • استفاده از مدیریت پیشرفته خزانه داری و قابلیت های تحویل داده برای مشاهده ریسک های نقدی، نقدینگی و ریسک جهانی
    • همسویی اهداف مالی کوتاه مدت و بلند مدت شرکت

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    پیام بگذارید

    X