رسام، نیاز آینده کسب و کار
رسامرسامرسام
سهروردی شمالی، خیابان هویزه شرقی، پلاک ۴۰
info@rasamerp.com
021-88763184
رسامرسامرسام

بهای تمام شده

بهای تمام شده

سيستم بهاي تمام شده زيرمجموعه اي از سيستم های رسام است كه ماموریت اصلی آن عبارت است از جمع‌آوری، طبقه بندی، کنترل و تسهیم هزینه های استاندارد و واقعی (مواد، دستمزد و سربار) و محاسبه بهای تمام شده محصولات تولیدی و محاسبه انحرافات ناشی از تعامل بهای تمام شده واقعی و استاندارد. کاربرد این سیستم براي شرکت هایی است كه مايل هستند هزينه يابي محصولات خود را به روشهاي گوناگون و با سرعت و دقت بالا انجام دهند. سیستم بهای تمام شده، اطلاعات به ‌موقع، دقیق و مناسب فعالیت‌های تولیدی سازمان را ارائه داده و بستر مناسبی برای پیاده‌سازی حسابداری سنجش مسئولیت فراهم می‌کند. اطلاعات تهیه شده توسط سیستم حسابداری بهای تمام شده برای تعیین قیمت فروش، کنترل و کاهش هزینه‌ها، تجزیه و تحلیل سودآوری هر یک از انواع تولیدات، تصمیم‌گیری درباره توسعه فعالیت‌ها، جایگزینی ماشین‌آلات و … مورد استفاده قرار می­گیرد.‌ ستاده‌ها و اطلاعات این سیستم مدیران سازمان شما را در استفاده بهینه از امکانات بالقوه، ایجاد فرصت‌های جدید، بهبود وضعیت موجود، برقراری کنترل‌های عملیاتی و پیش‌بینی دقیق‌تر آینده‌ی فعالیت‌ها یاری کرده و فرایند مدیریت را از طریق ارزیابی عینی اطلاعات به‌دست آمده، بهینه می‌کند. 

در برخی موسسات تولیدی، توليد هر محصول حتي در يك دوره خاص معمولاٌ مي تواند با اتكاء به روش ها و منابع مختلف (تنوع در ماده مصرفي يا ماشين آلات مختلف و گوناگون) صورت پذيرد. در اين گروه از موسسات جمع آوري اطلاعات مورد نياز (مثلاٌ فرمولاسيون و آمار توليد به تفكيك روش ساخت) باید به كمك سيستم هاي خاص حوزه مهندسي و توليد صورت پذیرد. سيستم انبار و تولید اين امكان را در اختيار كاربران قرار مي دهند كه ضمن امكان معرفي روش اصلي توليد (يعني آنچه در مؤسسه مزبور جاري است) روش ها و فرمولاسيون متفاوت توليد يك محصول را معرفي و آمار توليد هر روش را جداگانه جمع آوري و ثبت نمايد. در اين روش اطلاعات حوزه توليد پس از ويرايش و كنترل هاي لازم در اختيار سيستم بهاي تمام شده قرار مي گيرد و آن را قادر مي سازد تا بهاي تمام شده محصولات را كه در طول دوره مي تواند به روش هاي متفاوت توليد شده باشد، محاسبه نمايد. صنايعي نظير قطعه سازي، شيميايي، فولاد و همچنین شرکت های تولید کننده لوازم خانگي از جمله اين صنايع مي باشند.

قابلیت های عمده :

امکان ثبت و گزارش‌گیری با ارزهای مختلف
امکان کپی اطلاعات مبانی و پایه بین دوره های مختلف مورد محاسبه
امکان محاسبه بهای تمام شده با سه ماخذ (استاندارد، واقعی، برآوردی)
قیمت تمام شده محصولات به تفكیك مركز هزینه، مراحل تولید و محصولات
دریافت اطلاعات هزینه از سیستم حسابداری دفترداری از سرفصل های مختلف
امکان ثبت BOM و OPC محصولات و زمان استاندارد ساخت محصولات
تنظیم سرفصل هزینه های حسابداری بر اساس انواع عوامل هزینه ی ایجاد شده
امکان ثبت تقویم کاری و تعیین زمان دستمزد و سربار به ازای هر ایستگاه کاری
صدور اسناد حسابداری مالی به صورت اتوماتیک بدون نیاز کاربر و هوش نرم افزار
تخصیص مراکز هزینه به ایستگاه کاری و محاسبه نرخ‌های جذب در سطح ایستگاه‌های کاری
امکان محاسبه بهای تمام شده کالا (مواد اولیه نزد تامین کننده، نیمه ساخته، محصول نهایی)
امکان تعیین ماهیت مراکز هزینه (تولیدی، خدماتی، عمومی، اداری، فروش و توزیع، پیمانکاری)‏
‏امکان ثبت نرخ استاندارد دستمزد و سربار به تفکیک ایستگاه های کاری به ازای هر دوره محاسبه
محاسبه قیمت تمام شده بر اساس دوره های معرفی شده توسط كاربر (ماهانه، چند ماهه و سالانه)
استفاده از اطلاعات سیستم مهندسی محصول و فرآیند (مواد، نیمه ساخته، محصول، زمان سنجی)
امکان محاسبه قیمت کالا در انبار بر اساس 6 نرخ (میانگین موزون، بالاتری قیمت، پایین ترین قیمت، قیمت استاندارد، قیمت بازار، قیمت اول دوره)
قابليت تعريف عوامل موثر در بهاي تمام‌شده به دلخواه كاربر (دستمزد مستقیم، مواد مستقیم، مواد و ملزومات غیر مستقیم، دستمزد غیر مستقیم، سربار مستقيم، سربار غيرمستقيم، استهلاك)
‏امکان تقسیم مراکز هزینه به واحدهای کوچکتری به نام ایستگاه کاری و محاسبه قیمت تمام شده در سطح ایستگاه کاری
امکان معرفی ماشین آلات وابسته به مرکز هزینه و ایستگاه کاری و زمان در دسترس آنها به ازای هر دوره محاسبه
امکان دریافت هزینه های مراکز از سیستم حسابداری به ازای هر دوره محاسبه (با قابلیت ویرایش اطلاعات با توجه به تنظیمات ‏سیستم)‏
قابليت محاسبه نرخ دقيقه كاركرد مراكز هزينه/ماشين‌آلات توليدي (به تفكيك كاركرد كل و كاركرد مفيد) (از نرم افزار برنامه ریزی و کنترل تولید)

ارتباط با سایر سیستم ها :

دیگر ماژول های راهکار سازمانی جامع رسام

X